Loading...
22.02.22

Brussels technologieproject vertegenwoordigt Epitech in Europa – Weaccess

Brussel vertegenwoordigde de Europese campussen van Epitech tijdens de finale van de Epitech Innovative Projects voor 3de-jaarsstudenten op 16 februari. We zetten hier het Brusselse technologieproject in de kijker. Weaccess – de mobiele navigatietoepassing die is aangepast aan personen met beperkte mobiliteit.

Wat is het Epitech Innovative Project?

Het is het eindproject van Epitech-studenten, een innovatief idee dat zij van hun 3de tot 5de jaar moeten uitwerken. Het gaat niet langer alleen om het leren van nieuwe programmeertalen om IT-experts te worden. In deze fase gaat het erom transversale vaardigheden te verwerven, zich te organiseren en een innovatief project te ontwikkelen dat ooit een start-up zou kunnen worden.

Weaccess - mobilele app voor personen met beperkte mobiliteit

De specifieke pedagogie van Epitech heeft altijd al projectwerk en innovatie in haar DNA gehad. Voor de studenten is het EIP een gelegenheid om “de overstap te maken van het leren naar de verwezenlijking van een bedrijfsproject”. Wanneer zij de school verlaten, zullen ze hun ervaring en vaardigheden op het gebied van projectbeheer en leadership kunnen gebruiken.

Brussel gaat van start met Weaccess – een Brussels technologieproject voor PBM’s

Dit is het eerste jaar dat Brussel de kans heeft gekregen om zich te onderscheiden. Onze studenten hebben hun schouders gezet onder een veelbelovend sociaal project. En ze hebben de selectie van de Europese Epitech-campussen met vlag en wimpel gewonnen!

Weaccess is in wezen een burgerinitiatief. Dit Brusselse techproject wordt ontwikkeld door Lucas Kowalski, Mathieu Cherpitel, Mattéo Cisneros, Quentin Deneys en Mathys Paul. Hun doel is om het voor personen met beperkte mobiliteit gemakkelijker te maken om zich in de stad Brussel te verplaatsen. Hoe ze dat doen? Door middel van een applicatie die hen de meest geschikte route voor hun behoeften toont. De app rekent op de deelname van de gebruikers om eventuele wijzigingen in de routes door te geven. De ontwikkelaars van Weaccess maken ook gebruik van de openbare gegevens die beschikbaar zijn dankzij het partnerschap met Brussel Mobiliteit. Ze zijn daarnaast ook in gesprek met AccessAndGo en Cawab (een collectief van verenigingen voor personen met beperkte mobiliteit in Brussel).

Weaccess - mobiele app technologieproject

Om hun project vooruit te helpen, moedigde Epitech hen aan om coaches zoals Clément Toukal te gaan raadplegen voor hun organisatiemethode. Ze hebben ook Nicolas Streel geraadpleegd voor de essentiële punten waarmee ze vanaf het begin van hun project rekening dienden te houden. En dat loonde de moeite!

Projectonderwijs, een echte hefboom voor onze studenten?

Men kan zich afvragen op welke manier de projectgerichte pedagogie van Epitech nuttig is voor de studenten en in hoeverre ze hen in staat stelt zich te ontwikkelen. Nicolas Streel, CMO en mede-oprichter van The Maul Start-up Studio, geeft enkele antwoorden. The Maul is een bedrijf dat startende ondernemingen helpt groeien en hen de middelen geeft om de markt te betreden.

Volgens Nicolas Streel helpt de leermethode van Epitech de studenten vooral om zich in om het even welk project te lanceren zonder dat ze daarvoor speciaal alle nodige vaardigheden moeten hebben. Ze beheren hun werk zonder een vooraf bepaald kader te hebben. En bovenal zijn ze in staat de juiste vragen te stellen aan de juiste mensen. Daarom is de toegepaste pedagogie zeer vergelijkbaar met het oprichten van een start-up. Het zelf zoeken naar oplossingen en ‘vindingrijkheid’ primeren op al het andere.

Welke projecten ook worden ontwikkeld, onze studenten benaderen hun werk op een pragmatische manier. In dit geval krijgt het motto van Epitech – The future of IT, the best of innovation – zijn volle betekenis. De aanpak verschilt van de schoolmethode, die er in wezen op neerkomt de theorie te absorberen en deze later toe te passen.

Met Weaccess leerden onze studenten gerichte en informatieve ontmoetingen tot stand te brengen, hun ideeën aan verschillende partners voor te leggen en ze aan de vraag aan te passen. En dat bovenop de IT-ontwikkeling, waarvoor ze ook verantwoordelijk waren. Volgens Lucas Kowalski, de projectleider, hebben ze ook hun teamworkvaardigheden versterkt en hun handelsgeest aangescherpt. Dat heeft ervoor gezorgd dat ze zich bewust zijn geworden van het belang van hun project en van de uitdagingen waarmee gehandicapten dagelijks worden geconfronteerd.

Ongetwijfeld zullen deze vaardigheden hen goed van pas komen in hun toekomstige beroepsleven!

Scroll to top