Loading...
08.03.22

Ervaringen van Brusselse Epitech-studenten in het buitenland

Bij Epitech Technology betekent het vierde jaar een ervaring in het buitenland in een van de 100 partneruniversiteiten over de hele wereld. De eerste studenten van Epitech Brussels brengen momenteel hun internationaal jaar door in Seoul, aan een van ‘s werelds meest gerenommeerde universiteiten – Chung-Ang University in Zuid-Korea. Het uitstekende academisch programma biedt studenten de kans om hun technische vaardigheden op het gebied van virtual reality verder te ontwikkelen. Meteen een gemakkelijke keuze voor onze Brusselse studenten, wiens laatstejaarsproject – TORII – nu net een werk- en communicatie-instrument is dat mensen in staat stelt elkaar in virtual reality te ontmoeten om te overleggen over hun projecten in een omgeving die vergelijkbaar is met de echte wereld. Na een semester van studie hebben wij Julien Stuckens, Oscar Zumbrunn en Joshuel Kuilwijk gecontacteerd en met hen gepraat over hun ervaring in Seoul.

 Waarom kozen jullie voor Zuid-Korea als bestemming voor het vierde jaar?

Joshuel Kuilwijk: Persoonlijk heb ik voor de Republiek Korea gekozen omwille van haar cultuur, die heel anders is dan de Belgische. Aangezien ik niet veel heb gereisd in mijn leven, was ik op zoek naar een totaal nieuwe ervaring.

Epitech student in Korea

Oscar Zumbrunn: Inderdaad, we waren allen nieuwsgierig naar Aziatische culturen en dit land leek ons daarvoor een zeer goed startpunt.

Julien Stuckens: Ik ontdekte de Koreaanse cultuur aan het begin van mijn jaren bij Epitech via K-pop en tv-series. Korea werd al snel een van de bestemmingen die ik het liefst met mijn vrienden en klasgenoten wilde ontdekken. Maar wat me deed beslissen om er echt voor te gaan was de kans die Epitech me in 2020 gaf om Seoul te bezoeken. Vanaf dat moment ging ik me nog meer interesseren voor de Koreaanse taal en cultuur.

Hoe is de aanpassing aan een andere academische omgeving dan Epitech verlopen?

OZ: De academische omgeving op Chung-Ang is zeer vergelijkbaar met de cursussen die je vindt in om het even welke gewone onderwijsinstelling in Frankrijk of België. Het doet me een beetje denken aan mijn middelbare schooltijd. Dus ik hoefde me niet echt aan te passen.

JK: Voor mij verloopt de aanpassing vrij vlot. Het is goed om ook eens een meer ‘traditionele’ universitaire omgeving mee te maken. Dat zorgt voor variatie.

JS: Terugkeren naar een meer ‘klassieke’ leermethode, in tegenstelling tot de projectgebaseerde methode die Epitech biedt, was zeer verfrissend. Ik moest er wel opnieuw aan wennen. Niettemin is de methode van zelfstudie die ik bij Epitech heb ontwikkeld zeer nuttig voor mij om verder te denken tijdens de theoretische lessen.

Seoul

Is deze ervaring in het buitenland wat jullie ervan verwachtten?

JK: Ik had al heel wat onderzoek gedaan voor ik naar Zuid-Korea kwam, maar toch was ik verrast door behoorlijk wat dingen die anders waren dan in België en die ik ter plaatse ontdekte.

OZ: Academisch gezien wel, ik wist wat ik kon verwachten. Maar cultureel gezien niet. Zo zijn er veel meer kleine markten en familierestaurants dan in België. Ook de architectuur varieert sterk van huis tot huis. In de bruisende centra van Seoul zijn sommige gebouwen echt verbazingwekkend.

JS: Ik had het geluk dat ik feedback kreeg van oudere studenten die de Koreaanse ervaring zelf al hadden meegemaakt. Zo kreeg ik een idee van wat ik in het algemeen kon verwachten. Het leerplan van Chung-Ang varieert echter van jaar tot jaar om bij te blijven met de evoluerende technologieën. Dit jaar staan de cursussen in het teken van de ‘Metaverse’, een onderwerp waar momenteel veel over wordt gepraat en waar we bovendien heel gepassioneerd door zijn.

Hoe denken jullie dat dit 4de jaar jullie professionele toekomst zal beïnvloeden?

OZ: Als je een jaar in Korea woont, leer je tegelijk de voorkeuren van de lokale samenleving kennen. Het helpt om te weten te komen in welk deel van de wereld je deze of gene markt kunt ontwikkelen.

JK: Het is duidelijk dat Seoul een stad is die zeer gericht is op technologische innovaties. Het feit dat ik overal Virtual Reality zie in winkels, winkelcentra en tijdens mijn lessen, heeft me nog meer overtuigd om te gaan werken in dit vakgebied, dat me al interesseerde voordat ik naar dit land kwam.

JS: Werken in Azië is voor mij altijd een toekomstmogelijkheid geweest. In het verleden heb ik ook al 6 maanden stage kunnen lopen in China. Deze nieuwe ervaring in Zuid-Korea stelt me dus in staat nog meer te leren over technologie en werken in Azië. Bovendien heb ik in de loop van mijn verblijf hier een echte gehechtheid aan de Koreaanse taal ontwikkeld. Ik ben van plan om deze na mijn verblijf hier verder onder de knie te krijgen en uiteindelijk misschien ook beroepsmatig te gebruiken.

Wat levert deze ervaring nog meer op dan de technische vaardigheden die jullie geacht wordt aan de Chung-Ang Universiteit te verwerven?

JK: Dit verblijf in Seoul leert ons heel veel bij. We hebben een andere cultuur kunnen ontdekken en nieuwe mensen ontmoet, zowel Koreanen zelf als mensen van over de hele wereld.

JS: Naast de technische cursussen biedt de Chung-Ang Universiteit een hele reeks algemene cursussen, zoals Koreaanse cultuur en bedrijfsbeheer. Al deze cursussen zijn eigenlijk zeer complementair met onze verworven technische kennis. Ze geven een perfect beeld van het belang van onze vaardigheden en de manier waarop we die kunnen toepassen.

Het verblijf in Seoul verloopt dus goed, ondanks de pandemie? Wat voor invloed heeft die op jullie ervaring in Korea?

OZ: Helaas, vanwege de pandemie gaan alle cursussen door via afstandsonderwijs. Wat jammer is, want een van de dingen die ik in Korea absoluut wilde meemaken was het universiteitsleven. Zonder die ervaring, is het veel moeilijker om contacten te leggen.

JK: Ik had inderdaad liever een klassiek campusleven gehad, maar de avondklok en alle andere gezondheidsbeperkingen maken dat moeilijk.

JS: Dankzij het goede beheer van de pandemie in Korea, konden we aan het begin van het schooljaar nog daarheen verhuizen. Andere vierdejaars Epitech-studenten hadden minder geluk dan wij. Het klopt dat sommige aspecten van wat we hier wilden beleven ingeperkt zijn. De situatie gaat echter in de richting van een wat vrijer leven en dus meer mogelijkheden. Sommige professoren zijn ook al bezig met de voorbereiding van fysieke lessen voor het volgende semester. We hopen dat de situatie snel verder zal verbeteren, wat onze ervaring in het buitenland volledig zal veranderen.

Scroll to top