Loading...
07.04.22

The Future of Sales Hackathon

Na een succesvolle eerste editie heeft Vibe Group zijn partners opnieuw gemobiliseerd en alle hackathon-fanaten uitgenodigd om een moderne verkoopwijze te bedenken in een post-covidwereld. De tweede editie van ‘The Future of Sales Hackathon’ vond plaats van 18 tot 20 maart jongstleden. Epitech Brussels sloot zich graag aan bij het team als mede-organisator en gastheer.

The Future of Sales Hackathon deelnemers

Ontmoet de organisatoren van ‘The Future of Sales Hackathon’

Vibe Group is een internationale IT-staffing en consultancy organisatie met kantoren in België, Nederland en Duitsland. Vibe Group streeft altijd naar uitmuntendheid en het stimuleren van innovatie door het managen van getalenteerde IT-professionals en het leveren van consultancydiensten aan klanten. De filosofie van Vibe Group komt uitstekend overeen met die van Epitech. De samenwerking verliep dan ook vlekkeloos.

Omwille van de hybride set-up van de bijeenkomst, werd aan Conversation Starter gevraagd het platform voor teamvorming en samenwerking tijdens het evenement voor zijn rekening te nemen.

De ‘Future of Sales Hackathon’ werd mede georganiseerd door ShowpadDE sales enablement en marketingplatformleider “made in Flanders”. Aangezien het onderwerp van de hackathon tot hun expertise behoort, evalueerden de professionals van Showpad de ideeën en oplossingen die werden aangebracht door de deelnemers en maakten ze ook de winnaars van de wedstrijd bekend. Ze formuleerden ook de uitdaging.

De uitdaging en de reactie van onze studenten erop

De voorgelegde uitdaging bestond erin om nieuwe manieren te bedenken om online te verkopen, met als bedoeling de klantervaring te vergemakkelijken en te personaliseren. De tweedejaarsstudenten van Epitech Brussels reageerden op deze challenge door een VR-functie voor te stellen en te ontwikkelen die in de website van de verkopers kan worden ingebed. Het hoofdidee was om elk te koop aangeboden voorwerp driedimensionaal te kunnen visualiseren aan de hand van virtual rality.

“Met behulp van een VR-headset wilden we elk object dat op dat moment op een website te koop staat uit zijn omgeving halen en in 3D laten ervaren. We ontwikkelden deze functie voornamelijk in C# – een programmeertaal die we volop aan het ontdekken zijn. De grootste uitdaging daarbij was om verschillende platformen met elkaar te laten communiceren”, aldus Matthieu, een tweedejaarsstudent aan Epitech Brussels. Richard, ook een tweedejaarsstudent aan Epitech Brussels, is het ermee eens dat deze functionaliteit veel werk en creativiteit vergt, “maar we zijn gemotiveerd om de beperkingen onder ogen te zien, oplossingen te vinden en onze coderegels tegen het einde van het weekend in te leveren.

Het idee van onze derdejaarsstudenten was een tool die ze LoyalTY noemden – een oplossing die het best kan worden omschreven als ‘Klantenbinding als een dienst’. LoyalTY helpt bedrijven de loyaliteit van hun klanten op te bouwen of te belonen, waardoor de stabiliteit van het bedrijf behouden blijft. De software levert statistieken over het gedrag van de consument. Het bepaalt ook welke beloning moet worden gegeven, hoe vaak, enz. volgens een vooraf bepaalde strategie. LoyalTY is een van de vijf beste projecten die werden ingediend tijdens ‘The Future of Sales Hackathon’.

Epitech Brussel studenten

Wie werden de winnaars van ‘The Future of Sales Hackathon’?

Na elk idee zorgvuldig te hebben bestudeerd en de coderegels van de deelnemers te hebben geanalyseerd, maakte de jury op 25 maart de winnaars bekend. Alle winnende projecten concentreerden zich op het verkoopproces zelf.

De derde plaats ging naar Intech Vision – met een tool die winkelen eenvoudiger maakt. Geen accounts of wachtwoorden nodig. Het team omschreef het als een “magisch mandje” – een browserextensie die objecten verzamelt die je op verschillende websites wil kopen. Inderdaad zeer praktisch!

De Sales Architect veroverde de tweede plaats. Het hoofdidee was om een extra sleutelrol aan het verkoopproces toe te voegen. De Sales Architect richt zich op het organiseren van de juiste rollen rondom de klant.

De We Love Hackathons-groep (bestaande uit drie datawetenschappers) won de eerste prijs. Zij stelden een instrument voor om de relatie tussen kopers en verkopers te verbeteren. Concreet creëerden ze een oplossing voor het opsporen van data-interacties. Met behulp van process mining en advanced analitics registreerde hun creatie alle interacties tussen de verkoper en de koper (e-mails, gesprekken, gebeurtenissen, klikken, enz.) op een tijdlijn die naar een CRM kon worden geëxporteerd. Het doel was om eventgegevens om te zetten in inzichten en acties en op die manier van verkopen een betere ervaring te maken voor alle belanghebbenden. “Want in de eerste plaats wint de beste kooperervaring.”

Wat stond er op het spel?

De winnaars van de eerste plaats ontvingen € 1 500, die op de tweede plaats € 750 en de derde plaats was goed voor € 250.

Hoewel het competitieve element natuurlijk een rol speelt, doen de Epitech-studenten eerst en vooral mee aan coding marathons omdat de school hen daartoe aanmoedigt. Elke deelname aan een hackathon telt en levert studiepunten op.

Al doende ontdekken en perfectioneren ze hun reeds verworven kennis, en doen ze ervaring op met nieuwe technologieën. Hackathons zijn ook goed voor hun competitiedrang, hun vaardigheden wat betreft tijd- en stressmanagement en hun vermogen om in team te werken. Last but not least bieden deze evenementen ook de gelegenheid om plezier te hebben in waar ze mee bezig zijn . Daarom zijn hackathons, naast het feit dat ze een belangrijke rol spelen in Epitechs leermethode, altijd goed bestede weekenden voor onze studenten.

Altijd bereid om zichzelf uit te dagen en meer ervaring op te doen, kijken alle deelnemers nu al uit naar de volgende hackathon.

Scroll to top